sobota, 30 sierpnia 2014

Dżem jeżynowo-malinowy

Już koniec sierpnia, a ja zdałam sobie sprawę, że nie mam jeszcze u siebie żadnych zapasów domowego dżemu. Zaopatrzyłam się więc w jeżyny oraz maliny i przygotowałam kilkanaście słoiczków. Podaję dzisiaj kolejny bardzo łatwy przepis - dżem potrzebuje trochę czasu, ale właściwie robi się sam.


Składniki:
  • jeżyny i maliny w dowolnej ilości (mnie z 5 kg owoców wyszło 2,5 litra dżemu)
  • cukier w proporcjach ok. 1,5-2 szklanki cukru na 1 kg owoców

Wykonanie:

Owoce dokładnie myjemy. Razem z cukrem umieszczamy w garnku, najlepiej z grubym dnem. Podgrzewamy aż puszczą sok i doprowadzamy do wrzenia, po czym zmniejszamy ogień na bardzo mały i gotujemy kilka godzin mieszając co jakiś czas. Dokładna długość gotowania zależy od ilości użytych owoców - ja partię 5 kg gotowałam przez 2 dni, każdego dnia ok. 2-3 godzin. Później inną partię owoców, 2 kg, wystarczyło gotować jeden dzień przez 3 godziny.

Aby sprawdzić czy dżem jest już gotowy i czy po wystygnięciu będzie wystarczająco gęsty, upuszczamy kroplę dżemu na zmrożony przez kilka minut w zamrażarce talerzyk. Jeśli kropla zgęstnieje to znaczy, że dżem jest gotowy.

Jeżyny mają sporo pestek, więc ja sporą część dżemu przetarłam przez sitko, ale nie jest to konieczne.

Gorący dżem przelewamy do czystych słoiczków, zakręcamy i ustawiamy do góry dnem. Odwracamy gdy nieco przestygną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz